IAEA

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:کنوت ملنتین
برگرفته از:دنیای جوان
۲۸ اکتبر ۲۰۲۱

 

آیا نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران مسدود شده است؟
 
 

“رافایل گروسی” رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز یک شنبه در گفتگویی با  شبکه آمریکایی NBC-News گفت: نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران دیگر درست تامین نیست.
این حرف به این شکل درست نیست. قبل از هرچیز یک تذکر مقدماتی بسیار لازم به نظر می‌رسد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک سازمان زیر مجموعه سازمان ملل متحد است در رسانه‌های غربی انگلیسی زبان غالباً  به عنوان Watchdog (سگ نگهبان) شناخته می‌شود. این تعبیر به کلی غلط است.
وظیفه اصلی مرجع مستقر در وین  این است که به همه کشورهایی که با مواد هسته‌ای کار می‌کنند، در مورد مسایل ایمنی−فنی مشاوره دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت برپایبندی به معاهده منع گسترش  سلاح‌های هسته‌ای که به هر حال  داوطلبانه امضأشده ، ایجاد نشده است. اساساً ساخت سلاح هسته‌ای  در سطح بین‌المللی غیرقانونی نیست و حتی استفاده از آنها نیز ممنوع نمی‌باشد.

اساساً ساخت سلاح هسته‌ای  در سطح بین‌المللی غیرقانونی نیست و حتی استفاده از آنها نیز ممنوع نمی‌باشد.

“گروسی” ادعا  نکرد که نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران دیگر درست تامین نیست. منظور او تنها مربوط به کارخانه‌ای در کرج بود. در این کارخانه قطعات سانتری‌فیوژهای گازی که برای غنی‌سازی اورانیوم لازم است، تولید می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در کرج، مانند همه‌جا در تاسیسات هسته‌ای  ایران، دوربین‌های نظارتی  فعال شبانه‌روزی  نصب کرده است. دو دوربین  در یک اقدام خرابکارانه غیرقابل استفاده شد که ایران  دولت اسرائیل را مسئول آن می‌داند. از آن زمان  ایران از تعویض دوربین‌ها توسط آژانس خودداری کرده است.
این اقدام به طور کل برای سیستم نظارت اهمیتی ندارد. در اصل رفتار ایران صرفاً یک اعتراض سیاسی به امتناع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محکوم کردن این اقدامات خرابکارانه و حملات نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران و  حمایت از تحقیق و پیگرد بین‌المللی این اقدامات است. درِ تمامِ تاسیسات ایرانی که زیر مسئولیت این مقام بین‌المللی قرار دارد، هم‌چنان بر روی بازرسان آژانس گشوده است.