mohajer

به مناسبت روز جهانی مهاجر

 
تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
١۸ دسامبر ٢٠٢٣

 

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت روز جهانی مهاجر ٢٠٢٣

 

هجدهم دسامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مهاجر نامگذاری شده است.

به همین مناسبت، فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری همبستگی بین‌المللی خود را با بیش از ٢۸٠ میلیون کارگر مهاجر در سراسر جهان ابراز می‌کند، که دور از وطنی که برای فرار از وحشت جنگ‌ها و بدبختی آن‌را ترک کرده‌اند، برای بقای خود در تلاش هستند.

همان‌طور که در بیانیۀ کنگره فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری آمده است، جنگ‌های امپریالیستی، استثمار کشورهای در حال توسعه، بحران زیست‌محیطی منجر به تولید میلیون‌ها پناهنده و مهاجر می‌شود، کارگرانی که در بسیاری از موارد بیش‌تر در معرض استثمار کارفرمایان و شرایط ناامن و غیرقانونی کار هستند. در عین‌حال، واضح است که جریان‌های بزرگ مهاجرتی سال‌های اخیر از سوی نیروهای ناسیونالیست و نئوفاشیست برای افزایش بیگانه‌هراسی و نژادپرستی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

جنبش صنفی طبقاتی به مبارزه برای حمایت و حقوق کارگران مهاجر ادامه داده و آن‌را تقویت خواهد کرد. ‌ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در روز جهانی مهاجر ٢٠٢٣، مجدداً بر خواسته‌های خود تأکید می‌ورزد:

– کار با حقوق برای کارگران مهاجر؛

– مسکن امن و مناسب برای آن‌ها و خانواده‌هایشان؛

– دسترسی همه مهاجران و خانواده‌هایشان به خدمات بهداشتی و آموزشی رایگان و عمومی؛

کنگره فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در خاتمه تأکید می‌کند که جنبش صنفی طبقاتی به پیکار سازمان‌یافته و رزم‌جویانۀ تا محو همۀ دلایلی که باعث به وجود آمدن مهاجر و پناهنجویان می‌شود، ادامه می‌دهد.