ghaza

قاتلان و نگهبانان ثروت

 
تارنگاشت عدالت
 
نویسنده: ملینا دِیمان
برگرفته از: عصر ما، ارگان حزب کمونیست آلمان
٢٢ دسامبر ٢٠٢٣
 
 
اسرائیل به جنون خود در غزه ادامه می‌دهد – ایالات متحده می‌خواهد از کشتی‌های تجاری محافظت کند

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ تاکنون ١۹ هزار و ۴۵٣ فلسطینی کشته شده اند و به گفته یونیسف، بیش از ۵ هزار نفر از آن‌ها کودک هستند. ۵٢ هزار و ٢۸۶ نفر مجروح شدند و درمان آن‌ها هر روز سخت‌تر می‌شود. به گفته تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ارتش رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه را منهدم کرد. این بدان معناست که تنها یازده بیمارستان از ٣۶ بیمارستان در غزه هنوز در حال فعالیت محدود هستند.

اسرائیل از هوا و زمین با شدتی هرچه تمام‌تر به غزه حمله می‌کند و مردم در زیر آوارها برای زنده ماندن دست و پا می‌زنند. با وجود آن‌که – همان‌طور که روز یک‌شنبه برای نخسین بار از آغاز جنگ اتفاق افتاد – ارسال کمک‌های نادر از طرف اسرائیل اکنون به غزه می‌رسد، این امر به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. علاوه بر آب، سوخت و مواد غذایی اساسی، هیزم نیز در حال حاضر کمیاب شده است.

(

پاپ فرانسیس در خطبه روز یک‌شنبه خود اقدامات اسرائیل را «تروریسم» خواند و دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اسرائیل از گرسنگی دادن غیرنظامیان به عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می‌کند و این یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.

انتقاد از رفتار دولت نتانیاهو در جنگ در خود اسرائیل نیز رو به افزایش است. بی‌شرمی و بی‌اعتنایی ارتش نسبت به جان فلسطینی‌ها بیش از پیش آشکار می‌شود. تیراندازی به سه گروگان اسرائیلی از سوی ارتش اسرائیل در غزه نیز به این امر کمک کرد. این مردان بدون سلاح و با یک پارچه سفید از ساختمان بیرون آمدند که سربازان آن‌ها را به گلوله بستند.

*

اندکی پس از آن، یک تک تیرانداز به یک زن و دخترش که به کلیسای کاتولیک پناهنده شده بودند، شلیک کرد – پاتریارک لاتین اورشلیم (اسقف اعظم کلیسای کاتولیک اورشلیم) این عمل را «شنیع» نامید. تانک‌های اسرائیلی هم‌چنین صومعه‌ای را در محوطه کلیسا که ۵٠ معلول در آن زندگی می‌کنند، گلوله‌باران کردند.

در دریای سرخ، انصارالله هم‌چنان به کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند، حمله می‌کنند. ایالات متحده – که از آغاز جنگ علیه غزه با دو گروه جنگی ناو هواپیمابر در آب‌ها حضور دارد – اکنون یک اتحاد نظامی برای محافظت از کشتی‌های تجاری ایجاد کرده است. این ائتلاف که شامل بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و کانادا می‌شود، تحت نام مشخص «عملیات نگهبان رفاه»، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که نسل‌کشی در غزه تأثیری بر تجارت آن‌ها ندارد. البته شانس موفقیت آن‌ها ناچیز است. روز دوشنبه، «Evergreen Line» نخستین شرکت حمل‌ونقلی بود که اعلام کرد دیگر ریسک نمی‌کند: «برای ایمنی کشتی‌ها و خدمه، Evergreen Line تصمیم گرفته است که موقتاً پذیرش محموله‌های اسرائیلی را بی‌درنگ متوقف کند.»

دیگران نیز از این نمونه پیروی خواهند کرد.